Härliga hösilagebalar med en ljuvlig doft

I dag har vi börjat med att pressa våra små hösilagebalar. Ni kan inte ana vilket foder. Vilken ljuvlig doft. En blandning av olika blomster och örter. Som en bonde en gång kommenterade mina gödslingsråd; "Nej du här gödslar jag inte. MIna kor vill ha ett kryddoftande hö för att klara att mjölka i vinter". Då tyckte jag att det lät lite udda men idag njuter jag av att ha fått möta dessa olika åsikter. Även om inte korna eller hästarna har några synpunkter så är det ju vi som hanterar fodret som också ska kunna njuta. Trots att det är fysiskt krävande så underlättas arbetet av att det doftar befriande gott.
Balarna väger allt från 27 kg till drygt 50 kg. De har en ts-halt på mellan 75% till 60%. Analysen har nu kommit och finns på hemsidan. Är du lite undrande över hur man beräknar hur mycket som går åt kan du få hjälp av Brian. Han har de flesta behovssiffrorna i huvudet.
















Kommentarer
Postat av: Lotta

Du är fantastisk på¨att skriva och beskriva!! Man känner hur det doftar! Kan inte beskriva men här doftar underbar tall och salta havsvindar, jag njuter av det!! Kram Lotta

2009-07-23 @ 22:09:18
Postat av: christina

2009-07-24 @ 13:18:29
Postat av: Anonym

viktigast att njuta...

2009-07-24 @ 13:20:01
URL: http://orkestalundby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0