Midsommardagen




I går midsommarafton. Strålande väder. Skönt att vi hann pressa och plasta de första storbalarna dagen före. Stressen la sig och jag kunde förbereda för midsommarfirandet. Vi skulle ha gäster som skulle åka med oss till Orkesta hembygdsgård för picniclunch och traditionellt firande. Jag gjorde Lottas goda paj utökad med soltorkade tomater och broccoli. Även enkel rabarberpaj till kaffet. Tänk att det alltid smakar så gott att äta ute. Vi stannade inte alltför länge utan for vidare för att visa vårt nya "projekt". På vägen hem stannade jag och plockade en underbar bukett med malva, brudbröd, prästkrage och rödklöver. Väl hemma njöt vi ett glas på altanen i solskenet och sen en kort tupplur.
Vi satt ute med goda vänner och åt vår egenodlade nypotatis med sill och allehanda tillbehör. Måltiden avslutades med en liter egna jordgubbar plus två liter inköpta. Det är belöningen av odlandet att få njuta alldeles ny potatis med endast ett tunt genomskinligt hinnliknande skal. Likaså solvarma jordgubbar direkt från landet.
Nästa år hoppas jag kunna ha både potatis och jordgubbar till självplock eller åtminstone till försäljning.




 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jordgubbar är aldrig fel. =)

2010-06-28 @ 02:33:23
URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0