Skördetid

Till alla som beklagar sig över att sommaren är slut vill jag bara påminna om att nu är det skördetid. Då underlättar det om solen skiner. Vilket den allra oftast gör. Våra skördetröskor får problem om vi ska tröska i vatten eller i varje fall får lantbrukaren problem eftersom hälften av skörden åker med halmen ut på backen. Passa på att njut av solen när den visar sig. Vi behöver alla vitaminer och all energi som den ger oss för att klara den stundande vintern. Den tid när vi liksom djuren egentligen ska dra ner på arbetet och gå i ide. Lite svårt i vår moderna tid när vi inte längre lyssnar eller ens förstår den biologiska klockan.
När jag var lantbrukare själv var det med en djup suck som sista maskinen ställdes in på hösten. Efter att sista plogfåran var plöjd då kunde jag andas ut. All spänning inför att bärga skörden och att så inför nästa år försvann i ett enda andetag. Det blev lugnt.

Här en bild av min skördetröska. Den var toppen. Nu har någon annan glädje av den. Hoppas att den gått lika bra där som den gjorde för mig.


Kommentarer
Postat av: vinnsst

kul att läsa det du skriver ,många hälsningar.

2009-08-05 @ 22:00:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0